Jak być asertywnym w pracy opiekunki?

Bycie dobrym dla innych często skutkuje tym, że również możemy otrzymać pomoc. Niestety w zawodach takich jak opiekunka osób starszych jest cienka granica pomiędzy pomocą a byciem wykorzystywaną. Dlatego warto być asertywnym. Ten artykuł polecamy każdemu, kto chciałby nauczyć się mówić „nie”.

Podstawą asertywności jest wyrażanie swoich potrzeb w sposób jasny i zrozumiały, jednak zachowując przy tym szacunek do drugiej osoby. Pamiętaj, że postawić na swoim możesz tylko posiadając ku temu argumenty. Mało skuteczna jest próba osiągnięcia sukcesu krzykiem i groźbami.

Przeczytaj również: Jakie zachowania wykraczają poza obowiązki opiekunki ?

Naucz się mówić „nie”

Plusów płynących z postawy asertywnej jest na prawdę wiele. Warto wspomnieć, że taki sposób rozmowy pomaga nam lepiej przekazać to o co nam chodzi. Zanim rozpoczniesz wprowadzanie w swoje życie sztuki mówienia „nie” – poznaj siebie. Zapisuj sobie w notesie bądź telefonie sytuacje w których uległaś i ponosisz tego negatywne konsekwencje, smutne doświadczenia itp. Dzięki temu będziesz mogła przyjrzeć się skąd się to bierze i zrozumieć, które momenty są dla Ciebie trudne. Pamiętaj, że słowo pisane ma dużo większość wartość niż mówione. Ponadto warto robić notatki odręczne.

Zobacz również: Obowiązki opiekunek – niemiecki z wymową

Jak to wszystko ma się do pracy w opiece? Wiadomo, że rodzina podopiecznego ma często do powiedzenia dużo więcej niż byśmy chciały usłyszeć. Narzucają nam swój styl opieki nad rodzicami, nie uznając tego, że jesteśmy bardziej doświadczone od nich. Próbują zmusić nas do dodatkowych obowiązków i testują jak bardzo można nam wejść na głowę. Mają do tego prawo, bo w końcu jesteś dla nich obcą osobą. Jednak pamiętaj, że Ty również masz prawo być szanowaną i docenioną. Dlatego warto rozmawiać.

Stosując poniższe porady możesz dużo szybciej przerwać bezsensowne dyskusje z denerwującymi Cię osobami nie tylko w pracy. Pamiętaj, że może to zbudzić nieoczekiwany opór bądź walkę o „kontrolę” sytuacji. Ale dobrze wiemy, że kiedy racja jest po naszej strony potrafimy ją udowodnić.

Zastanawiasz się jak odróżnić czy zakres obowiązków, które ustalamy podczas zlecenia jest odpowiedni? Pamiętaj, że zatrudniona jesteś na umowę w której powinny być określone Twoje codzienne zadania. Skontaktuj się z agencją, aby upewnić się w swojej racji.

5 sposobów na asertywność opiekunki

  1. Pokaż gdzie leży granica i pilnuj jej;
  2. Bądź konsekwentna, ale też naucz się przyznawać do błędu jeśli go popełnisz;
  3. Wyjaśnij sprawę z przełożonym. Wtedy Twoja racja ma dużo większą moc w rozmowie z rodziną pdp;
  4. Znajdź różnicę pomiędzy opiekunką, a byciem Frau od wszystkiego. Kiedy odróżnisz jedno od drugiego podejmij decyzje kim chcesz być na tej sztelli;
  5. Znaj swoją wartość i potrzeby. Mów i nich, dbaj o nie i szanuj siebie;

Przeczytaj również: Stres przed pierwszym wyjazdem – jak sobie z nim radzić ?

Byłaś kiedyś na sztelli z której uciekłaś bądź w bólu czekałaś na powrót do domu? Nie pozwól, aby ta sytuacja się powtórzyła. Zapisz sytuacje, które w przeszłości sprawiły, że chciałaś porzucić pracę. Napisz również jakie konsekwencje tego były np. stres, problemy ze snem, zmęczenie lub nadmierna nerwowość itp. Pamiętaj, że dbając o podopiecznego nie możesz tracić swojego zdrowia i sił życiowych. Praca ma nie tylko dawać Ci pieniądze, ale również satysfakcje.

Nie bój się mówić wprost o uczuciach. Kiedy córka podopiecznej sugeruje, żebyś gotowała obiady dla całej rodziny powiedz wprost „czuje, że chcesz mnie wykorzystywać sugerując dodatkowe obowiązki. Przyjechałam opiekować się Twoją mamą i to moje zadanie.”. Informacje powiedziane bezpośrednio mają bardzo dużą moc.

Warto potrenować tworzenie zdań bazując na schemacie: Ja czuję (emocja), kiedy Ty (sytuacja), oczekuję (czego oczekujesz?). Nie ma nic gorszego niż emocje zbierające się tygodniami. Szanuj siebie, tak samo jak chcesz by szanowali Cię inni. Dzięki temu zrozumiesz jak ważne jest wyznaczanie granic.

Jak rozmawiać z agencją o złych warunkach na sztelli?

Dokładnie tak samo zachowuj się w każdej sytuacji, która zagraża Twojej radości życia. Mów o swoich potrzebach, odczuciach i emocjach. Pamiętaj, aby podawać argument dlaczego są one ważne. Sama musisz być o tym przekonana np. Proszę o kontakt z rodziną w celu wyznaczenia konkretnych godzin mojej pauzy. Jestem zmęczona całodobową opieką i żeby móc dobrze wypełniać swoje obowiązki potrzebuje odpoczynku.

Nie bój się konsekwencji swoich zachowań. Jeśli jesteś przekonana o słuszności swoich żądań dużym prawdopodobieństwem jest to, że otrzymasz to o co prosisz. Pamiętaj też, że zawsze możesz zmienić zdanie i nie jest to nic złego. Być może na sztelli z której chciałaś zjechać z powodu złych warunków okazuje się, że przeszkody zostały usunięte. Dzięki asertywnej postawie wyznaczyłaś odpowiadające Ci granice i praca stała się przyjemniejsza. Nie ma nic złego w zadzwonieniu do koordynatora z informacją „zmieniłam zdanie”.

3 sposoby na dogadanie się na zleceniu

  1. Technika zdartej płyty
    Na początku zlecenia może okazać się, że rodzina próbuje wywrzeć na Tobie dodatkowe obowiązki. Powtarzaj do znudzenia, a nawet dłużej. Przypomnij sobie zwroty pomocne w rozmowie na temat obowiązków. Po jakimś czasie dotrze do rozmówcy, że nie jesteś uległa i znasz swoją wartość.
  2. Dociekliwe pytania
    Poprowadź rozmowę o niepasujących Ci obowiązkach dopytując o to, dlaczego rozmówca uważa, że ma racje. Być może okaże się, że poprzednie opiekunki brały na siebie więcej obowiązków niż wskazywała na to umowa. Rodzina zaczęła uważać to za normę stąd tak duże oczekiwania wobec Ciebie.
    Przykład rozmowy:
    – Dlaczego uważasz, że powinnam prasować Twoje ubrania?
    – Każda opiekunka tak robiła
    – Czy w umowie z agencją jest wzmianka o takim obowiązku?
    – Nie wiem, nie pamiętam co jest w umowie.
    – Dlaczego nie skontaktujesz się z firmą, aby przypomnieli Ci co w niej jest zapisane?
    – Przecież i tak siedzisz w domu to możesz poprasować te rzeczy
    – Przykro mi, że uważasz, że tylko siedzę w domu. W ciągu dnia mam szereg obowiązków dotyczących opieki nad Twoją mamą. Ponadto również muszę mieć czas na odpoczynek.

  3. Odroczenie asertywne
    Kiedy czujesz, że rozmowa zaczyna prowadzić donikąd, a rozmówca nie potrafi przyznać się do błędu – zakończ rozmowę. Powyższy przykład rozmowy może ciągnąć się całym popołudniem. Jednak udowodnieniem racji opiekunki może być kontakt z agencją. Wystarczy przełożyć rozmowę na innym czas np. – Dzisiaj do niczego nie dojdziemy w tym temacie. Jutro z rana skontaktuje się z agencją i poproszę o przesłanie kopii umowy, bądź poszukamy jej wspólnie w domu. Wtedy spokojnie porozmawiamy o zakresie obowiązków opiekunki.

Pamiętaj, że będąc osobą asertywną nie trzeba unosić się emocjami. Siła argumentu i stosowanie powyższych sposobów daje Ci dużą przewagę nad rozmówcą. Dbaj o siebie na zleceniu i w życiu, bo osobą asertywną można być nie tylko w pracy, ale warto być nią na co dzień. Nie daj sobie wejść na głowę.

Nie wiesz jak rozmawiać, by rozwiązać swój problem? Daj znać w komentarzu lub na facebook.com/zleceniadlaopiekunek.pl postaramy się wspólnie rozwiązać Twój problem.

kontakt@zleceniadlaopiekunek.pl

Skomentuj artykuł

Dodaj komentarz

[nextend_social_login provider="facebook"]

Sprawdź również

Zmiana czasu za granicą. Jak przestawić się na nowe godziny.

Zmiana czasu z zimowego na letni oznacza przestawienie naszych zegarów o godzinę do przodu. Niestety nie sprzyja to osobom chorym dla których jedna godzina różnicy potrafi zaburzyć dobowy cykl dnia. […]

CZYTAJ DALEJ
Jak zostać opiekunką? Zdobywaj kwalifikacje niezbędne do pracy.

Myślisz o rozpoczęciu pracy w zawodzie opiekunki/opiekuna osób starszych? A może chcesz rozwijać wiedzę i umiejętności, które umożliwią wzrost wynagrodzenia i awans?

CZYTAJ DALEJ
Jak wyjść ze spirali długów? Zapytaliśmy o to eksperta.

Poprosiliśmy o pomoc eksperta, który podpowie, co mogą zrobić osoby mierzące się z problemem zadłużenia.

CZYTAJ DALEJ
Praca Opiekunki w Święta: Czy warto pozostać z podopiecznym?

Podjęcie decyzji o pracy w Święta jako opiekunka osoby starszej to niełatwy wybór, który wymaga rozważenia wielu czynników.

CZYTAJ DALEJ