Poznaj przyczyny, dla których niemieckie rodziny coraz częściej rezygnują z polskich opiekunek i jakie są konsekwencje dla polskiej branży opiekuńczej.
CZYTAJ DALEJSenior, który ma problemy ze słuchem jest wyjątkowym podopiecznym. Opiekunki, które zajmują się niesłyszącymi bądź niedosłyszącymi seniorami mogą mieć problemy z komunikacją z tymi osobami. Czy jest to uciążliwe dla opiekunki? Jak w takiej sytuacji zadbać o komfort podopiecznego?
Niedosłyszący senior a praca opiekunki
Wady słuchu są często spotykane wśród osób starszych. Na zaburzenia słuchu cierpi ok. 15 proc. osób starszych. Z czego normalne słyszenie deklaruje ok. 90 proc. osób w wieku 65-60 lat, a już tylko 40 proc. w wieku 90+. Zaburzenia słuchu stwarzają wiele problemów w funkcjonowaniu codziennym. W relacjach z innymi podopieczny z niedosłuchem może irytować, a nawet złościć. Należy jednak pamiętać, że niedosłuch to ogromny problem chorego. Nierzadko przez postępującą stopniowo chorobę staje się wycofany, szybko się denerwuje, nie chce wchodzić w relacje. Również z takimi sytuacjami musi zmierzyć się opiekunka, dlatego też warto wiedzieć, jak pomóc i sobie i seniorowi.
Komunikacja z niedosłyszącym seniorem
Przede wszystkim należy zacząć od tego, że niedosłuch jest nieodwracalnym schorzeniem. Dlatego też, gdy opiekunka zauważy pierwsze problemy ze słuchem, warto już wtedy udać się do specjalisty i skonsultować, czy seniorowi nie pomógłby aparat słuchowy. Jest to dosyć trudny temat, gdyż często podopieczni nie chcą się na niego zgodzić. Dlatego też komunikując się z niedosłyszącym seniorem należy trzymać się kilku zasad.
- Daj podopiecznemu czas. Pośpiech w tej sytuacji w niczym nie pomaga.
- Mów spokojnie. Powolne komunikowanie, z dokładnym akcentowaniem i wyraźnym wymawianiem słów z pewnością pomoże w tej sytuacji. Jeżeli trzeba powtórz kilka razy. Nie wykazuj przy tym zniecierpliwienia i nie złość się.
- Nie zachodź chorego od tyłu. Zawsze podchodź do niego z przodu. Dzięki temu nie będzie narażony na niepotrzebny stres i strach. Dzięki takiej pozycji chory będzie mógł też bez problemu czytać z ruchu warg.
- Rozmawiając unikaj rozproszeń. Podczas rozmowy z seniorem należy wyłączyć telewizor, radio i wszelkie urządzenia zakłócające Twój głos.
- Panuj nad mimiką. Pamiętaj, że oprócz mowy werbalnej, pomocna jest również mowa niewerbalna. Gestykuluj, używaj mimiki twarzy – senior łatwiej cię zrozumie.