Rodzina w Niemczech płaci 3500 euro za moją opiekę, a ja dostaję tylko 1900 euro. Gdzie jest reszta?” Czy agencje zabierają większość wynagrodzenia, czy jednak koszty są uzasadnione? Sprawdź!
CZYTAJ DALEJSenior, który ma problemy ze słuchem jest wyjątkowym podopiecznym. Opiekunki, które zajmują się niesłyszącymi bądź niedosłyszącymi seniorami mogą mieć problemy z komunikacją z tymi osobami. Czy jest to uciążliwe dla opiekunki? Jak w takiej sytuacji zadbać o komfort podopiecznego?
Niedosłyszący senior a praca opiekunki
Wady słuchu są często spotykane wśród osób starszych. Na zaburzenia słuchu cierpi ok. 15 proc. osób starszych. Z czego normalne słyszenie deklaruje ok. 90 proc. osób w wieku 65-60 lat, a już tylko 40 proc. w wieku 90+. Zaburzenia słuchu stwarzają wiele problemów w funkcjonowaniu codziennym. W relacjach z innymi podopieczny z niedosłuchem może irytować, a nawet złościć. Należy jednak pamiętać, że niedosłuch to ogromny problem chorego. Nierzadko przez postępującą stopniowo chorobę staje się wycofany, szybko się denerwuje, nie chce wchodzić w relacje. Również z takimi sytuacjami musi zmierzyć się opiekunka, dlatego też warto wiedzieć, jak pomóc i sobie i seniorowi.
Komunikacja z niedosłyszącym seniorem
Przede wszystkim należy zacząć od tego, że niedosłuch jest nieodwracalnym schorzeniem. Dlatego też, gdy opiekunka zauważy pierwsze problemy ze słuchem, warto już wtedy udać się do specjalisty i skonsultować, czy seniorowi nie pomógłby aparat słuchowy. Jest to dosyć trudny temat, gdyż często podopieczni nie chcą się na niego zgodzić. Dlatego też komunikując się z niedosłyszącym seniorem należy trzymać się kilku zasad.
- Daj podopiecznemu czas. Pośpiech w tej sytuacji w niczym nie pomaga.
- Mów spokojnie. Powolne komunikowanie, z dokładnym akcentowaniem i wyraźnym wymawianiem słów z pewnością pomoże w tej sytuacji. Jeżeli trzeba powtórz kilka razy. Nie wykazuj przy tym zniecierpliwienia i nie złość się.
- Nie zachodź chorego od tyłu. Zawsze podchodź do niego z przodu. Dzięki temu nie będzie narażony na niepotrzebny stres i strach. Dzięki takiej pozycji chory będzie mógł też bez problemu czytać z ruchu warg.
- Rozmawiając unikaj rozproszeń. Podczas rozmowy z seniorem należy wyłączyć telewizor, radio i wszelkie urządzenia zakłócające Twój głos.
- Panuj nad mimiką. Pamiętaj, że oprócz mowy werbalnej, pomocna jest również mowa niewerbalna. Gestykuluj, używaj mimiki twarzy – senior łatwiej cię zrozumie.