Rodzina w Niemczech płaci 3500 euro za moją opiekę, a ja dostaję tylko 1900 euro. Gdzie jest reszta?” Czy agencje zabierają większość wynagrodzenia, czy jednak koszty są uzasadnione? Sprawdź!
CZYTAJ DALEJW podeszłym wieku seniorzy nierzadko cierpią na demencję. Opiekunka seniora musi wiedzieć, że przy tej chorobie może się zdarzyć, że jej podopieczny będzie stosował agresję werbalną. Używanie obraźliwych słów, wulgaryzmów i przezwisk jest równie niebezpieczne co agresja fizyczna. Przeczytaj, jak w takiej sytuacji powinna zachować się profesjonalna opiekunka seniora.
Agresja werbalna – czym jest?
Agresja werbalna u seniorów związana jest z demencją starczą. To właśnie demencja sprawia, że umysł seniora nie funkcjonuje prawidłowo, co prowadzi do rozluźniania norm społecznych i zanikania zasad współżycia. Agresja werbalna u seniorów może mieć kilka postaci. Wyzwiska, złośliwe uwagi, przekleństwa, groźby, rozkazy mogą być kierowane w stronę opiekunki, rodziny, sąsiadów bądź mogą być wypowiadane bezosobowo. Takie słowa mogą zaboleć opiekunkę, która wkłada wiele wysiłku, aby opieka, którą świadczy była na najwyższym poziomie. Jednak w takich momentach należy pamiętać, że otępienie starcze może mieć właśnie taką postać. Agresja werbalna może być również związana z utratą samodzielności, kontroli nad własnym życiem, a także z osamotnieniem czy stanami lękowymi seniora.
Jak powinna zachować się opiekunka seniora w takiej sytuacji?
1. Zachowuj spokój
Agresywny senior może przelewać swoją złość na Ciebie. Pamiętaj jednak, że jesteś profesjonalistką i nie możesz dać się wyprowadzić z równowagi. Musisz zachować spokój i nie dać się sprowokować.
2. Mów ściszonym głosem
Jeśli senior wypowiada w stosunku do Ciebie bądź innych obraźliwe słowa zwróć mu uwagę, jednak dokonaj tego spokojnym i ściszonym głosem. Możliwe, że gdy senior zauważy, że ta sytuacja nie wyprowadza Cię z równowagi, zrezygnuje z takiego zachowania.
3. Nie bierz tego do siebie
Takie zachowanie wynika z demencji, dlatego w niektórych przypadkach nic nie da zwracanie uwagi. Pamiętaj, by słów, które wypowiada senior nie traktować osobiście. Swoją pracę wykonujesz dobrze, dlatego naucz się nabierać dystansu do zachowań seniora.
4. Przemyśl sytuację
Niektóre opiekunki w takiej sytuacji dzwonią do rodziny seniora i proszą o pomoc. Pamiętaj jednak, że podopieczny może zauważyć związek pomiędzy agresją a przyjazdem rodziny i będzie to robił ponownie. Wtedy możesz mieć pewność, że takie zachowania będą się powtarzać… Jeśli nie możesz już znieść sytuacji miej na uwadze, że zawsze możesz zrezygnować z pracy z tym podopiecznym. Nic na siłę.