Poznaj przyczyny, dla których niemieckie rodziny coraz częściej rezygnują z polskich opiekunek i jakie są konsekwencje dla polskiej branży opiekuńczej.
CZYTAJ DALEJOpiekunka osoby starszej to osoba, która sprawuje opiekę nad podopiecznym, pomaga mu w codziennych czynnościach i zależnie od warunków umowy – opiekuje się również jego domem. Oferty najczęściej dotyczą opieki nad osobą samotną, jednak zdarzają się i takie, w których podopieczny mieszka z rodziną. Wybierając właśnie taką ofertę opiekunka musi mieć świadomość, że mogą pojawić się konflikty nie tylko między nią a podopiecznym, ale w tej sytuacji również między nią a rodziną podopiecznego. Konflikt w rodzinie – jak sobie radzić z taką sytuacją? Jakie cechy powinna mieć opiekunka, aby umiała rozwiązać spór?
Konflikt między rodziną a opiekunką podopiecznego
W każdej rodzinie, do której w jakimś momencie wchodzi osoba spoza jej kręgu najpewniej dojdzie do konfliktu. Nie jest to rzadka sytuacja, dlatego warto się do niej przygotować. Opiekunka osoby starszej wybierając ofertę, w której oprócz podopiecznego, dom zamieszkują również członkowie jego rodziny należy musi zdać sobie sprawę, że praca opiekunki będzie oceniana przez czujne oczy członków rodziny. Opiekunka podopiecznego będzie wystawiona na krytykę ze strony rodziny – oceniany będzie nie tylko jej stosunek do seniora, ale również realizacja obowiązków. Należy zdać sobie sprawę, że rodzina bardzo często ma inne podejście, gdyż widzi wszystko z boku. Jeśli rodzina będzie robiła uwagi, należy uzbroić się w cierpliwość i spróbować je łagodzić. Najważniejsza w tej sytuacji jest rozmowa. Opiekunka osoby starszej może powołać się na staż pracy, doświadczenie, a także zawartą wcześniej umowę. Należy pamiętać, że taka rozmowa powinna odbyć się bez emocji, w spokoju. Trzeba porozmawiać o tym, co jest problemem, jak widzi to rodzina, a jak opiekunka. Jako opiekunka mów również o swoich emocjach – możesz użyć słów: „Przykro mi, że…”, „Czuję, że…”, „Poniża mnie takie traktowanie…” itp. Warto zakończyć taką rozmowę zapytaniem o wyjście z tej sytuacji. Dopytaj, co według rodziny może zrobić w tej sytuacji. Podaj również swoje rozwiązania. Pamiętaj, że rozmowa powinna odbyć się w atmosferze wzajemnego szacunku, bez ocen i krytyki.
Opiekunka musi pamiętać również, że przyjechała do opieki nad chorym pacjentem i to bezpośrednio o jego środowisko i otoczenie musi dbać. Nie może pozwolić włożyć sobie na głowę obowiązków za całą rodzinę – szczególnie jeżeli wcześniej rodzina nie wspomniała o dodatkowych czynnościach agencji. Każde nadużycia zapisów umowy powinny być od razu zgłaszane do agencji w przeciwnym razie Opiekunka będzie wykorzystywana.
Konflikt w rodzinie – jak sobie z nim radzić
Opiekunka osoby starszej, która będzie musiała zmierzyć się ze sporem w rodzinie powinna być asertywna. Ma doświadczenie, wiedzę i umiejętności, dlatego z pewnością dobrze wykonuje swoje zadania. Rodzina nie ma doświadczenia, może być przyzwyczajona do innego stylu opieki, dlatego należy pamiętać, że tylko dzięki rozmowie poznacie swoje oczekiwania. Bądź w niej spokojna, opanowana i miej optymistyczne podejście. Jeśli sytuacja nie będzie ulegała zmianie, skontaktuj się z agencją. Konflikt w rodzinie, który nie zostanie rozwiązany może znacząco utrudnić wykonywanie codziennych obowiązków.